Вплив комп’ютерних ігор на психічне і фізичне здоров’я дітей. Профілактика комп’ютерної залежності

Урок 18Вплив комп’ютерних ігор на психічне і фізичне здоров’я дітей. Профілактика комп’ютерної залежності.

Мета.Визначити позитивний і негативний вплив комп’ютера на людину. Пропаганда здорового способу життя, профілактика комп’ютерної залежності у дітей. Формування інформаційної, комунікативної та самоосвітньої компетентностей школярів

Хід  уроку

І  Організаційний  момент

Кожен учень в клас прийшов

І приніс сюди веселість та бадьорість.

За знаннями радісно зайшов,

Щезли втома, лінь, розмови і суворість.

ІІ.  Поторення  вивченого  матеріалу

–         Що  забезпечує  людині  гарне  самопочуття, гарний  насрій,  бадьорість?

–          Що  робить  алкоголь  з  людиною?

–          Як  куріння  впливає  на  людський організм?

–         До  чого  приводить  вживання  алкоголю , куріня дітьми?

ІІІ.  Вивчення  нової   теми

1. Вступне слово вчителя

Ми живемо в час небувалого злету інформаційних технологій. Ми отримуємо інформацію завжди, коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимось телевізор, спілкуємося між собою. Завдяки технічному прогресу виникли нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування, а разом з ними – і нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше – періодичні друковані видання, потім – телеграф, радіо, телебачення і, нарешті, Інтернет. Сьогодні світ заполонили комп’ютери.

Комп’ютери почали активно застосовуватися після Другої світової війни. До 1960 року в усьому світі використовувалося не більше 7 тис. комп’ютерів. У 1993 році настав історичний перелом, коли вперше обсяг виробництва персональних комп’ютерів перевищив обсяг виробництва легкових автомобілів і досяг 35,4 мільйона одиниць.

Де застосовується комп’ютер? В установах, банках, школах, лікарнях, у побуті. Сучасний комп’ютер пише музику і вірші, малює, грає у шахи, розмовляє. Наприкінці ХХ століття створюються комп’ютери, які вміщуються на долоні і дуже прості в користуванні. Нині найрозумніший комп’ютер в світі називається „Стимулятор Землі”. Його створили японські спеціалісти з м. Йокогама. За його допомогою моделюють процеси, які відбуваються на Землі,  зокрема передбачають природні катастрофи.

Сьогодні у країнах світу є можливою купівля-продаж за допомогою електронних засобів, не виходячи за поріг домівки. Стали реальністю освіта з дистанційним управлінням, комп’ютерна діагностика та хірургія, транспорт та зв’язок з миттєвим замовленням квитків тощо.

Людство увійшло у 21 століття з нескінченними проблемами. Одна з них стосується нових технологій: чи не замінить комп’ютер живе спілкування? Чому чимала частина молоді віддає перевагу комп’ютеру, а не книзі, рухливим іграм чи спілкуванню з друзями. Поряд з такими проблемами як СНІД, шкідливий вплив алкоголю та паління, постала і проблема «комп`ютероманії».Чому людина потрапляє в залежність від комп’ютера? Хто ж для нас комп’ютер: друг чи ворог? Ми  повинні сьогодні з вами визначитись, дати відповідь на це питання

У світі існує дві протилежні точки зору стосовно впливу комп’ютерних ігор на людину. Частина дослідників, психологів, і журналістів вважає, що комп’ютерні ігри приносять шкоду, інші дослідники стверджують, що ігри приносять користь.

Одна з американських газет провела опитування, за результатами якого виявилося, що 80% учнів 5-7 класів загальноосвітніх шкіл захоплюються комп’ютерними іграми, причому досить серйозно: діти у віці 10-12 років мають “ігровий досвід” 4-6 років. Проте, серед опитуваних не було виявлено дітей із підозрами на комп’ютерну залежність  , тому що в даному віці гра на комп’ютері носить лише характер захоплення. У більш пізньому віці комп’ютерна  залежність  присутня, і хоча, не є такою небезпечною, як алкоголізм чи наркоманія, але все ж негативно впливає на особистість людини.

На думку психолога М.С. Іванова загальний емоційний психічний стан ігрових комп’ютерних адиктів відхиляється від норми в бік депресії.

За дослідженням вчених, більшість “фанатів комп’ютерних ігор” – це люди з психологічними проблемами: несформоване особисте життя, незадоволеність собою, і, як наслідок, втрата сенсу життя і нормальних людських цінностей. Єдиною цінністю для них є комп’ютер і усе, що з цим зв’язане.

Усі комп’ютерні ігри можна умовно розділити на рольові і нерольові. Рольові комп’ютерні ігри – це ігри, у яких граючий приймає на себе роль комп’ютерного персонажа. Тільки у в рольових комп’ютерні іграх, можна спостерігати процес “входження” людини в гру, а в особливих випадках – процес втрати індивідуальності й ототожнення себе з комп’ютерним персонажем.

Вченими доведено, що справжня комп’ютерна залежність, пов’язана із психічними проблемами, з’являється тільки від рольових ігор, різноманітні головоломки, логічні і азартні, інтелектуальні ігри залежності не викликають.

Залежність від комп’ютерних ігор несе в собі дві небезпеки: перша – це відірваність людини від реального життя. Вона не живе в реальних проблемах і радощах, не бачить краси життя. Людина живе тією хвилиною, коли зможе повернутися у свій віртуальний світ. Друга ж небезпека полягає у вихованні в дитині безвідповідальності. Ігроман звикає до того, що йому не потрібно відповідати за свої помилки, не потрібно думати над наслідками своїх дій, адже будь-яку гру можна просто почати спочатку, натиснувши потрібну кнопку.

Багато комп’ютерних ігор розвивають уважність, цілеспрямованість та наполегливість до перемоги. Проте, ці якості найчастіше віртуальні, адже і життя, в якому вони кристалізуються – теж не реальне, а уявне. І хтозна, що може трапитися із дитячою психікою, коли їй доведеться зіткнутися з реальністю. Незаперечним залишається факт, що комп’ютерні ігри можуть викликати агресію.

За дослідженням учених Чикагського університету комп’ютерні onlіne-ігри приносять людям користь. Науковці зуміли дослідити складну культуру, що оточує ці ігри, а також причини, зацікавленості людей іграми.

Професор Телмадж Райт cтверджує, що ігри, які будуються на співробітництві гравців і необхідності покладатися один на одного, ведуть до зміцнення дружби. Люди намагаються грати з тими, кого вони знають, а коли в грі з’являється хтось незнайомий, стиль спілкування і поводження дуже сильно змінюється.

На думку учених захоплення комп’ютерними іграми, як і просто тривала робота на комп’ютері приводять до серйозних травм рук, подібні ушкодження можна порівняти з “синдромом текстових повідомлень”, яким страждають користувачі мобільних телефонів. Справа в тому, що при частому наборі текстових повідомлень на мобільних терміналах пальці стають менш пружними.

Таким чином, комп’ютерні ігри мають як позитивний, так негативний вплив. Вони можуть викликати агресію, психологічні проблеми. Проте, під негативним впливам комп’ютерних ігор у переважній більшості знаходяться люди, які мають психологічні проблеми.

Позитивним є те, що комп’ютерні ігри, особливо логічні, допомагають розвинути уважність та наполегливість, логічне мислення.

У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей  у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп’ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:

–  у дітей, які грають у комп’ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;

– комп’ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;

–  у дітей, які довго грають у комп’ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам’яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні розвиватися  до досягнення дорослого віку.

Існує ще одна небезпека для здоров’я від того, що діти довго вдивляються у монітор – від цього псується зір. Під час роботи з комп’ютером шкідливими факторами є електромагнітне випромінювання і статична електрика. Виміри, які зробили експерти Російської академії наук показали, що вона є такою ж, як і радіаційний фон землі. Електромагнітне випромінювання від якісного комп’ютера відповідає нормативам. Однак із бокових і задніх стінок комп’ютера низької якості рівень електромагнітних випромінювань може бути підвищеним. Також у приміщенні, де працює комп’ютер, змінюється рівень вологості повітря. Діти можуть болісно реагувати на такі зміни: у них може з’явитися сухість в горлі, покашлювання. А тому при роботі з комп’ютером необхідно дотримуватись таких правил безпеки:

– комп’ютер потрібно розташовувати в кутку чи задньою стінкою до стіни;

–     у приміщенні, де працює комп’ютер, необхідне щоденне вологе прибирання;

–      до і після роботи на комп’ютері слід протирати екран спеціальними серветками;

–          вважають, що наші зелені друзі – кактуси – також допомагають зменшити негативний вплив комп’ютера;

–          під час грози обов’язково вимикайте комп’ютер;

–           не забувайте частіше провітрювати кімнату.

У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей  у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп’ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:

–         у дітей, які грають у комп’ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;

–          комп’ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;

–          у дітей, які довго грають у комп’ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам’яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні розвиватися  до досягнення дорослого віку.

В ігрових залах немає фахівців, здатних керувати заняттями дітей, адже підприємці не ставлять перед собою таке завдання. Найчастіше вони самі добирають для дітей „розклад навчання”: жорстокі ігри та віртуальні розваги. Популярність ігор он-лайн зростає в цілому світі. Відкривається дедалі більше Інтернет-кафе, обладнаних комп’ютерами, на яких можна за відповідну плату пограти у мережеві ігри. Тож ігрова індустрія процвітає. І неможливо заперечити небезпеку, яку вона криє в собі. Чи може людина піддавати ризику своє здоров’я, викидати на вітер багато часу й грошей та призвичаюватися до жахливого насильства і при цьому не зазнавати жодних серйозних наслідків? Звичайно ж, ні. Тому це неправда, що комп’ютерні ігри завжди навчальні, що це – лише невинні забави.

Більшість гравців, потерпаючи від комп’ютерної залежності, „надмірно дратівливі”, „запальні”, емоційно нестійкі. Але в процесі гри настрій покращується, з’являються позитивні емоції. Та після закінчення гри настрій знову погіршується, швидко повертаючись на початковий рівень, залишається до наступного „входження” у віртуальний світ. Для гравця реальний світ нудний, нецікавий і повний небезпеки. Тому він намагається жити в іншому світі – віртуальному, де все дозволено, де він встановлює правила гри. А вихід із гри може навіть спричинити депресивний стан. Та якщо знати міру, то негативний вплив комп’ютерних ігор буде мінімальним.

 

2.  Фізкультхвилинка

Всі піднесли руки — раз!

На носках стоїть весь клас.

Два — присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз! — і вгору, два! — і вниз,

На сусіда не дивись.

Будемо дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Міцно замружити очі. Порахувати до 3, від¬крити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4-5 разів

3.  Робота  з  підручником

ІV. Узагальнення  та  систематизація  знань

1. Розгляд  малюнків.  Складання  правил  користування  комп’ютером.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  Очі оператора повинні знаходитися на відстані не менш як 45 – 60 см від екрану монітора, до того ж на 15 -20 см вище його центру.

 

 

 

 

2.Пальці повинні бути трохи нижче рівня зап’ястя, а воно – нижче рівня ліктів. Тоді пальці володітимуть найбільшою свободою руху.

3. Плечі опущені й розслаблені, щоб і руки могли бути розслаблені.

4. Сидіти потрібно з прямою спиною, а спинка стільця повинна відповідати природному вигину спини (і її нижньої частини теж) оператора. Задні частини стегон повинні контактувати з сидінням. Коліна на рівні стегон або нижче, ноги не перехрещені і стоять на підлозі на підставці.

 

 

5. Для того, щоб очі не втомлювалися і зір не погіршувався, необхідно:

6.  Кліпати очима кожні 3-5 сек.

7. Давати короткочасний відпочинок очам (та й тілу, кінцівкам) – раз на 2 – 3 хв. кидати короткий погляд на далекий предмет або в дзеркало.

8.Робити короткі, 2 – 3-хвилинні перерви на відпочинок через кожні 20 хв. роботи.

9.  Звичайно, не забувати про загальнофізичну гімнастику, яка дасть можливість уникнути застою крові в судинах, її загущення й негативних наслідків гіподинамії.

2.  Робота  в  зошиті.

V.  Підсумок  уроку

–   Що  таке  компютер ?

–  Для  чого  люди  використовують  комп’ютери?

–  Чому  він   може  стати  загрозливим  для  дітей?

–  Що  краще,  відпочинок  на   свіжому  повітрі  чи  за   комп’ютером ?  Чому?

завантаження...
WordPress: 22.87MB | MySQL:26 | 0,331sec