СТАРОДАВНЄ МЕЖИРІЧЧЯ ТА РЕЛІГІЙНО-МІФОЛОГІЧНІ УЯВЛЕННЯ ЙОГО ЖИТЕЛІВ

Мета: дати учням уявлення про життя та заняття шумерів, аккадців та вавилонян, географічне положення і природа Месопотамії, охарактеризувати шумерський та вавилонський міфи про створення світу, уявлення про Всесвіт і про вплив богів на явища природи, зміни в господарському житті;

розвивати вміння порівнювати, аналізувати, працювати з картою, сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення;

Сприяти вихованню толерантності, інтересу до історії та культури Межиріччя.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: підручник, карта, роздатковий та ілюстративний матеріал.

 

Той, хто дивиться в минуле, так само бачить майбутнє, як видно у дзеркалі глибоких вод високе небо.

Ш.Петефі

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізацій опорних знань


Бесіда

  1. Що таке міф?
  2. Як ви розумієте зміст даного епіграфу?
  3. Які давньоєгипетські міфи ви можете назвати?
  4. Як міфи відображають уявлення стародавніх єгиптян про навколишній світ та життя людини?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Близько 7 тис. років тому на території, що лежить між річками Тигр і Євфрат, постала одна з найдавніших цивілізацій стародавнього Сходу – шумерська. Пізніше стародавні греки назвали цю місцевість Месопотамією – «землю між двома річками» – або Дворіччя. Народи, які заселяли цю землю опанували іригаційне землеробство і багато видів ремесел, навчилися будувати міста, здійснили важливі винаходи. Але разом з тим народи Межиріччя мали цікавий і багатий духовний світ, численні релігійні вірування, свої оригінальні уявлення про Всесвіт, про створення світу, про вплив богів на життя та діяльність людини, на явища природи. Про все це і піде мова на сьогоднішньому уроці.

IV. Виввчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Вчитель розповідає про географічне положення та природу Месопотамії, супроводжуючи розповідь показом на карті, про походження життя і заняття шумерів, аккадців, вавилонян, особливості поетичного ладу в містах – державах Месопотамії, причини зростання могутності Вавилону, писемність стародавнього Межиріччя.

Завдання та запитання учням (Додаток 1)

  1. Покажіть на карті територія Дворіччя, давнього Вавилона, Ассирії, Фінікії, Давньоєврейського і Халдейського царства, Перської держави.
  2. Які особливості географічного положення і природи Месопотамії? Чим вони відрізняються від єгипетських?
  3. Які основні заняття жителів Давнього Межиріччя?
  4. Які причини зростання могутності Вавилону?
  5. Якою була писемність в Давньому Межиріччі?

Шумерський та Вавилонський міфи про створення світу

Розповідь вчителя

В тексті «Гільгамеш, Єнікіду і підземний світ» говориться, що певні події відбувались в той час, «коли небеса відокремились від Землі, коли Ану забрав собі небо, а Енліль землю, коли Ерешкігаль подарували Куру ІІ. В

міфі про мотику і сокиру йдеться, що землю від небес відокремив Енліль, міф про Лахар і Ашнан, богині худоби і зерна, описує ще невідокремлений стан землі та небес («гора небес та землі»), яким, найвірогідніше віддав бог Ану, Енкі та Нінмах ляплять людину з глини Абзу, підземного світового океану, і залучають до процесу творення богиню Намму «матір, що дала життя всім богам». Мета створення людини – працювати на богів, обробляти землю, пасти худобу збирати плоди, годувати богів своїми жертвами.В вавілонському міфі про створення світу (в основу цього міфу було покладено анало гічний шумерська міф) , написаному на семи глиняних табличках, розповідається, що спершу був хаос, водна безодня, що уособлювала у (Клинописна табличка)

вигляді чудовиська Тіамту. Народились з надр її боги задумали погубити Тіамту, внісши порядок в хаос. Тіамту, дізнавшись про ці наміри, вирішила в свою чергу знищити богів. Один лише Мардук (у більш давньої версії Енліль) не злякався її і висловив готовність вступити з нею в боротьбу, але зажадав у разі перемоги над Тіамту повного підпорядкування богів його панування, щоб “неминущим і беззаперечною був би наказ його вуст “. Коли боги на своїй раді взяли вимога Мардука, останній вступив у двобій з Тіамту і, вбивши її, створив з її тіла небо зі зірками, землю з рослинами, тваринами і воду з рибами. Завершенням світобудови було створення людини, створеного з глини і з крові одного з богів, страченого за зраду богам і допомогу Тіамту. Обов’язком людини стало жертвоприношення богам.

 

Бесіда

  1. Які головні відмінності шумерського та вавилонського міфів про створення світу?
  2. Яка основна ідея Вавилонського міфу про створення світу? Як у ньому відображена державна ідеологія Вавилону?

Вплив богів на явища природи та зміни в господарському житті.

Власне космогонічні шумерські міфи невідомі. У тексті «Гільгамеш, Енкіду і підземний світ» говориться, що якісь події відбувалися в той час, «коли небеса відокремилися від землі, коли ан забрав собі небо, а Енліль землю, коли Ерешкігаль подарували Куру ». У міфі про мотики і сокиру говориться, що землю від небес відділив Енліль, міф про Лахар і. Ашнан, богинях худоби і зерна, описує ще злите стан землі і небес ( «гора небес і землі»), яким, як видно, відав ан. Міф «Енкі і Нінхурсаг» розповідає про острів Тільмун як про первісному раю. Про створення людей дійшло кілька міфів, але повністю самостійний з них лише одна – про Енкі і Нінмах. Енкі і Нінмах ліплять людину з глини Абзу, підземного світового океану, і залучають до процесу створення богиню Намму – «мати, яка дала життя всім богам ». Мета створення людини – працювати на богів: обробляти землю, щоб пасти худобу, збирати плоди, годувати богів своїми жертвами. Коли людина виготовлений, боги визначають йому долю і влаштовують з цього приводу бенкет. На бенкеті захмелілі Енкі і Нінмах починають знову ліпити людей, але в них виходять виродки: жінка, нездатна народжувати, істота, позбавлене підлоги, і т. д. У міфі про богинях худоби і зерна необхідність створення людини пояснюється тим, що що з’явилися до нього боги Ануннаки не вміють вести ніякого господарства. Неодноразово прослизає уявлення, що раніше люди зростали під землею, як трава. У міфі про мотики Енліль проробляє мотикою дірку в землі і звідти виходять люди. Цей же мотив звучить у введенні до гімну місту Ередіа. Багато міфів присвячено створенню і народження богів. Широко представлені в шумерської міфології культурні герої. Творцями-деміургами виступають в основному Енліль і Енкі. Згідно з різних текстів богиня Нінкасі – зачінательніца пивоваріння, богиня Утту – ткацького ремесла, Енліль – творець колеса, зерна; садівництво – винахід садівника Шукалітудди. Якийсь архаїчний цар Енмедуранкі оголошується винахідником різних форм пророкування майбутнього, в т. ч. прогнозів за допомогою виливу масла. Винахідник арфи – якийсь Нінгаль-Папрігаль, епічні герої Енмеркар і Гільгамеш – творці містобудування, а Енмеркар – ще й писемності. Есхатологічна лінія відображена в міфах про потоп і про гнів Інанна. У шумерської міфології збереглося вкрай мало розповідей про боротьбу богів з чудовиськами, знищення стихійних сил і т. д. (відомо тільки два таких оповіді – про боротьбу бога Нінурти зі злим демоном Асагом і про боротьбу богині Інанна з чудовиськом Ебіх). Такі битви в більшості випадків – доля героїчної особистості, обожненого царя, тоді як більшість діянь богів пов’язане з їх роллю божеств родючості (найбільш архаїчний момент) і носіїв культури (найбільш пізній момент). Функціональної амбівалентності образу відповідає зовнішня характеристика персонажів: ці всесильні, всемогутні боги, творці всього живого на землі, злі, грубі, жорстокі, їх вирішення часто пояснюються примхами, пияцтвом, розбещеністю, в їхньому вигляді можуть бути підкреслені побутові непривабливі риси (бруд під нігтями, пофарбованими у червоний колір, у Енкі, розпатлане волосся Ерешкігаль і т. д.).

Уявлення жителів Давнього Межиріччя про Всесвіт.

 


З цим пов’язана і значна роль богів бурі та ураганів в космогонії Дворіччя, особливо північного. Крім спеціальних богів вітру та грози, бурі

(головний аккадский бог – Адад), вітри були сферою діяльності різноманітних богів і демонів. Так, за традицією, це, мабуть, був і верховний

Сторінка: 1 2
завантаження...
WordPress: 22.91MB | MySQL:26 | 0,359sec