ПІДГОТОВКА ДО СИСТЕМАТИЧНОГО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ

КОМПЛЕКСНА ПРПГРАМА РПЗВИВАЛЬНИХ ІГОР

Лише набуті самостійно знання засвоюються надовго. Те, що дитині повідомляють, може пройти повз її свідомість, натомість те, про що вона здогадалася сама, залишиться в її пам’яті назавжди. В основі запропонованої програми — ідея використання в навчанні власної активності дитини в умовах колективної гри.

Під час занять активність дитини спеціально спрямовується, що сприяє розвитку психічних процесів пам’яті, уваги, мислення, уяви тощо в найприроднішій для неї формі — грі. До того ж використання групових ігор сприяє розвитку навичок спілкування, встановленню взаєморозуміння, партнерства, взаємної відповідальності тощо. Без таких навичок дитині буде важко адаптуватися в шкільному колективі.

Перед проведенням будь-якої гри переконайтеся, чи діти готові до неї (чи знають вони букви, чи вміють рахувати, чи розрізняють голосні та приголосні звуки тощо).

Пам’ятайте, що ці ігри мають приносити радість та вселяти в дітей впевненість у власних силах.

ЗАНЯТТЯ 1

Знайомство

Одна дитина кидає м’яч іншій, називаючи своє ім’я. Друга ловить та називає своє. І так далі.

Одна дитина підходить до іншої, торкається своїми долоньками її долонь та називає своє ім’я, інша у відповідь називає своє й так далі.

Прямий рахунок

Ведучий кидає дитині м’яч і говорить: «Раз». Дитина ловить м’яч та продовжує рахунок: «Два». Потім кидає м’яч наступній дитині, продовжуючи рахунок: «Три». Та ловить м’яч — «Чотири». І так усі діти.

Слухай оплески

Діти ходять по колу. Коли ведучий плескає у долоні один раз, діти зупиняються і стають у позу вербиченьки (ноги на ширині плечей, опущені руки трохи розведені в ліктях, голова нахилена до лівого плеча). Якщо ведучий плескає в долоні двічі — діти стають у позу жабки (навприсядки, п’яти разом, носки та коліна розведені, руки на підлозі між ногам). Три оплески — поза лелеки (на одній нозі, руки в різні боки). На чотири оплески діти відновлюють ходьбу.

Зворотній рахунок

Ведучий кидає дитині м’яч та називає число 10. Дитина ловить м’яч та продовжує рахунок у зворотному порядку — 9. Кидає м’яч іншій дитині, продовжуючи рахунок, — 8. Та ловить м’яч — 7. І так далі.

Послухай, що за вікном

Ведучий пропонує дітям послухати та запам’ятати, що відбувається за дверима, потім — за вікном і знову за дверима. Кожна дитина має розповісти, що вона почула.

ЗАНЯТТЯ 2

Закріплення знайомства

Ведучий кидає м’яч комусь із дітей (довільно) та запитує всіх, хто стоїть у колі, як звати цього хлопчика чи цю дівчинку. Діти хором називають його (її) ім’я. І так далі.

Не пропусти рослину

(Переключення уваги.)

Гравці сідають у коло та уважно слухають слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів трапиться назва рослини, діти мають встати та одразу сісти знову.

Варіанти слів: дорога, тигр, береза, літак, пшениця, троянда, змія, дуб, лялька, гриб, школа, шипшина, ромашка, рама, дім, машина, малина, тополя, потяг, мурашка, ваза, гвоздика, цвях, музей, театр, гра, верба, іволга, горобець, баобаб, каштан, пальма, намет, кіно, кенгуру, ківі, хокей, місто, собака, банан, волошка, глечик, молоко, тюльпан, гарбуз, теремок, ліс, ялинка, сосна, дорога, книга, мистецтво, музика, осика, балет, капці, паркет, плющ, кульбаба, мімоза.

Гра проводиться двічі. Діти, які двічі помилилися, вибувають з гри. Гра триває доти, поки залишиться одна дитина (чемпіон).

Роби, як я

(Розвиток довільної уваги.)

Діти стоять один за одним, тримаючи руки на плечах дитини, яка стоїть попереду. За першим сигналом ведучого перша дитина піднімає вгору праву руку, за другим сигналом — друга дитина і так далі. Коли праву руку піднімуть усі діти, за наступним сигналом починають піднімати в тій самій послідовності ліву руку. Потім за сигналом ведучого діти мають опускати вниз спочатку підняту праву руку, а потім — ліву. Гра повторюється двічі, з прискоренням темпу. Дитина, яка двічі помилилася, вибуває з гри. Так триває доти, поки залишиться одна дитина — переможець.

Хто більше побачить та запам’ятає?

(Розвиток уваги та пам’яті.)

Дітям пропонується таке завдання: поки ведучий рахує до тридцяти, потрібно знайти в кімнаті та запам’ятати всі предмети, в назві яких є два склади. Коли ведучий проголошує останнє число (ЗО) — усі діти заплющують очі. Одна дитина, яку обирає ведучий, перераховує все, що запам’ятала; потім решта дітей доповнюють її. Після того, як усі все перерахували, діти розплющують очі та разом дивляться, скільки речей пропущено. Можливі різні варіанти цієї гри. Наприклад, на менший рахунок (до 20) порахувати в кімнаті речі, в назві яких присутній один голосний звук.

Уважні руки

(Розвиток довільної уваги, фонематичного слуху.)

Ведучий зачитує низку слів, у яких є звуки «і», «й» та без них. Діти уважно слухають, і якщо в слові є звук «і» — піднімають праву руку, якщо є звук «й» — ліву; якщо немає жодного звука — руки залишаються на колінах.

Варіанти слів: ліфт, йод, метрополітен, інженер, горобець, олівець, перо, алмаз, буйвіл, вагон, златогривий, прогулянка, байдарка, вчений, диктант, долонька, сусіди, перший, підйом, айва, солома, гнучкий, яйце, хліб, театр, літак, ведмідь, двійка, змійка, балалайка, лінійка, кінець.

Змійка, або Закінчи слово

(Розвиток уваги, мовлення, пам’яті, вміння працювати в групі.)

б—10 дітей стають у дві рівні шеренги одна навпроти іншої. Крайня в шерензі дитина називає склад; той, хто навпроти, — закінчує слово, добираючи склад, що підходить (можна два склади); наступна, в свою чергу, називає свій склад — завдання для другої дитини в шерензі навпроти, і так далі.

ЗАНЯТТЯ З

Перекличка-плутанка

(Розвиток довільної уваги.)

Ведучий називає прізвища та імена дітей, плутаючи при цьому то ім’я, то прізвище (ім’я називається правильно, прізвище — ні, прізвище правильно, ім’я інше). Діти уважно слухають та відгукуються лише тоді, коли правильно звучить і ім’я, і прізвище. Хто помиляється — вибуває з гри.

Чотири стихії

(Розвиток уваги, пов’язаної з координацією слухового та рухового аналізаторів.)

Гравці сідають у коло. Ведучий пояснює правила гри: якщо він каже слово «земля» — всі мають опустити руки вниз, якщо слово «вода» — простягнути вперед, слово «повітря» — підняти руки вгору, слово «вогонь» — зробити кругові рухи в ліктьових суглобах. Гра повторюється двічі.

Той, хто помиляється вдруге, — вибуває з гри.

Слухай та виконуй

(Розвиток уваги та пам’яті.)

Ведучий називає та повторює 1—2 рази кілька довільних рухів, не демонструючи їх. Діти мають відтворити рухи в тій самій послідовності, в якій їх називав ведучий.

ЗАНЯТТЯ 4

Не пропусти професію

(Розвиток здатності до переключення уваги, розширення світогляду.)

Діти стають у коло й уважно слухають слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів звучать назви професії, — діти мають підстрибнути на місці.

Варіанти слів: лампа, водій, механік, липа, сталевар, яблуко, ябеда, архітектор, олівець, будівельник, гроза, обруч, столяр, папуга, пекар, аркуш, екскурсовод, вчитель, сіно, терпіння, кондитер, окуляри, річка, продавець, зошит, перукар, фантазія, тракторист, ветеринар, ложка, пташка, лікар, вогонь, бабка, кулемет, чайник, фотограф, метелик, музикант, пиріг, артист, свічка, газета, контролер, жарт, геолог, ковзани, водолаз, океан, президент, посмішка, глина, компас, агроном, пам’ять вальс, модельєр, брехун, льотчик, книга, міліціонер…

Різнокольорові м’ячики

(Розвиток уваги, швидкості мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий мовчки кидає комусь м’яч. Той, хто ловить, називає голосний звук, якщо м’яч червоного кольору, приголосний — якщо м’яч синього кольору. Потім повертає м’яч ведучому.

Роззяви

(Розвиток довільної уваги.)

Гравці ходять по колу, тримаючись за руки. За сигналом ведучого вони зупиняються, роблять чотири хлопки, повертаються кругом та продовжують рух. Напрямок руху змінюється після кожного сигналу ведучого. Той, хто двічі помилився, виходить з кола та уважно стежить за грою.

Назви сусідів

(Розвиток уваги, швидкості мисленнєвих процесів.)

Гравці сідають у коло. Ведучий кидає м’яч дитині, називаючи числа від 0 до ЗО. Той, хто зловить м’яч, має назвати «сусідів» числа, що прозвучало. Після цього він повертає м’яч ведучому. Якщо той, хто зловив м’яч двічі, помиляється в назві «сусідів», то вибуває з гри.

ЗАНЯТТЯ 5

Права, ліва

(Розвиток довільної уваги, слухової зосередженості, фонематичного слуху.)

Ведучий читає низку слів із приголосними в кінці. В паузах між словами діти піднімають праву руку, якщо закінчення тверде, або ліву — якщо м’яке.

Стежка

(Рухлива гра на розвиток дисциплінованості, організованості, згуртованості.)

Діти беруться за руки, утворюють коло і за сигналом ведучого починають рухатися по колу в правий бік, аж поки ведучий скаже слово-завдання. Якщо ведучий каже «Стежка» — всі діти стають один за одним і кладуть руки на плечі тому, хто стоїть попереду. Якщо ведучий каже «копиця» — діти рухаються до центру кола, виставивши руки вперед. Якщо ведучий каже «качки» — діти присідають, поклавши руки на голову.

Завдання ведучий чергує. Хто швидше та точніше виконає всі завдання, отримає заохочувальні бали. Чемпіоном стає дитина, котра набрала найбільшу кількість заохочувальних балів.

Назви сусідів

(Варіант з днями тижня; розвиток пам’яті, здатності до переключення уваги.)

Гравці стають у коло. Ведучий бере в руки м’яч. Він кидає його комусь із дітей, називаючи будь-який день тижня. Той, хто зловив м’яч, має назвати «сусідів» названого дня й повернути м’яч ведучому. Ведучий кидає м’яч іншій дитині, називаючи інший день і так далі. Дитина, яка помилилася двічі, вибуває з кола та спостерігає за грою збоку.

ЗАНЯТТЯ 6

Закінчи речення

(Розвиток понятійного мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий кидає м’яч та говорить початок речення. Дитина, яка зловила м’яч, має закінчити речення й повернути м’яч ведучому. І так далі. Дитина, яка двічі не змогла закінчити речення, вибуває з кола та уважно стежить за продовженням гри.

Варіанти речень:

Лимон кислий, а цукор…

Собака гавкає, а кіт…

Уночі темно, а вдень…

Трава зелена, а небо…

Узимку холодно, а влітку…

Усі їдять ротом, а слухають…

Уранці ми снідаємо, а вдень…

Пташка літає, а змія…

Човен плаває, а машина…

Ти дивишся очима, а дихаєш…

У людини дві ноги, а у собаки…

Узимку йде сніг, а літом…

Ти читаєш очима, а пишеш…

В Україні говорять українською, а в Англії…

Балерина танцює, а піаніст…

Дрова пиляють, а цвяхи…

Співак співає, а будівельник…

Композитор пише музику, а музикант…

Скільки у слові складів?

(Розвиток уваги, швидкості мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий, кидаючи м’яч дитині, називає слово. Дитина, яка зловила м’яч, називає кількість складів у цьому слові та повертає м’яч ведучому.

Варіанти слів: дуб, коза, брат, вода, поле, зима, кит, скриня, жираф, кіт, шуба, шар, слово, клякса, годинник, рука, шарф, чашка, книга, мир, ліс, хлопчик, голова, хліб, собака, корова, змія, борошно, кино, цеглина, насіння, учень, риба, сорочка, курча, метелик, бочка.

Ланцюжок слів

(Аналог гри «Міста»; розвиток уваги, швидкості мислення.)

Ведучий починає гру, називаючи будь-яке слово. Дитина має назвати слово, яке починається з того звука, яким закінчилося попереднє. Ланцюжок можна продовжувати безкінечно. Можна також зробити його тематичним.

ЗАНЯТТЯ 7

Синій, червоний

(Розвиток уваги, швидкості мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий, кидаючи м’яч, каже слово. Дитина, яка зловила м’яч, називає кількість у цьому слові голосних — якщо м’яч червоний, приголосних — якщо м’яч синій, і повертає м’яч ведучому.

Варіанти слів: вікно, лід, рама, книга, шум, вода, мама, бабуся, капелюх, кішка, підлога, віл, рука, стіл, шафа, хліб, ліс, дерево, кора, животик, компот, лялька.

Риба, птах, звір

(Розвиток здатності до переключення уваги, пам’яті, мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий по черзі вказує на кожного гравця й говорить: «Риба, птах, звір, риба, птах, звір…» Той, на кому зупинилася лічилка, має швидко (поки ведучий рахує до трьох) назвати якусь рибу (птаха, звіра тощо). Назви не можна повторювати. Якщо відповідь правильна, ведучий продовжує гру. Якщо відповідь неправильна або назва повторилася (затримка відповіді також вважається помилкою), то дитина вибуває з гри, залишаючи свій «фант» ведучому. Гра триває доти, доки залишиться один гравець. Він та ведучий розігрують, що робитиме кожен «фант».

Склади речення

(Розвиток фонематичного слуху, уваги, мислення.)

У грі беруть участь 3—4 дитини, інші — спостерігають. Для гри знадобляться невеличкі картки з предметними малюнками. Одного з гравців просять на якийсь час вийти за двері (або повернутися до гравців спиною). Решта отримують картки з предметним зображенням, але вихователь має так підібрати картинки, щоб їх можна було б пов’язати в одне речення. За сигналом ведучого відокремлений гравець заходить до кімнати, а інші гравці хором називають предмети, зображені на їхніх картках. Завдання «відгадника» — зрозуміти та скласти речення. Гра триває кілька разів — так, щоб у ній узяли участь усі діти. Якщо «відгадник» не впорався із завданням одразу, можна повторити. Виграє той, для кого робили менше повторів.

Дивися на руки

(Сприяє заспокоєнню та організації.)

Діти стоять один за одним, перша дитина — командир. Під час спокійної ходьби по колу командир показує руками різні рухи, решта дітей їх повторюють. Після цього обирають нового командира. Він має придумати інші рухи, решта учасників гри — повторити їх.

Багато — один

(Розвиток уваги, швидкості мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий, кидаючи м’яч, називає слово в множині. Дитина, повертаючи м’яч, — в однині.

Варіанти слів: коти, граки, ряди, мости, стовпи, сліди, будинки, кроти, коси, очі, шафи, шарфи, слони, сади, кущі, носи, гриби, столи, банти, брати, гноми, годинники, болти, глечики, гривні, зонти…

Тварини

(Розвиток пам’яті.)

Ведучий кидає м’яч дитині, називаючи тварину. Дитина ловить м’яч, згадує якусь іншу тварину, називає її й кидає м’яч іншому й так далі.

ЗАНЯТТЯ 8

Квітка, дерево, фрукт

(Проводиться аналогічно до гри «Риба, птах, звір».)

М’яч-з’єднувач

(Розвиток уваги, швидкого мислення, мовлення.)

Ведучий кидає м’яч комусь із дітей, кажучи при цьому неузгоджені між собою слова, наприклад: «собака, гуляти». Дитина, зловивши м’яч, складає речення з цих слів, можна з додаванням інших, та повертає м’яч ведучому. Повторюється 10—20 разів — залежно від ситуації, кількості учасників гри та настрою дітей.

Варіанти слів: собака, гуляти; телевізор, дивитися; дерево, рости; дівчинка, плакати; дощ, лити; трава, зеленіти; сонце, гріти; книга, читати; кішка, дряпати; перукар, стригти; ніж, різати; голова, боліти; буди нок, будувати; закрійник, шити; мишка, шарудіти; лікар, лікувати; олівець, стругати; футболісти, грати; фарби, малювати; учень, відповідати; кришталь, розбивати; телефон, дзвонити; м’яч, упустити…

Запам’ятай своє місце

(Розвиток пам’яті, уваги.)

Гра проводиться з підгрупами, щоб вихователю легше було запам’ятати місце розташування кожної дитини та перевіряти виконання завдання. Діти вільно розташовуються в ігровій кімнаті, запам’ятовуючи своє місце. За сигналом ведучого всі біжать зі своїх місць та починають ходити по колу (можна використовувати музику). За наступним сигналом ведучого діти мають повернутися на свої місця. Місце розташування дітей кілька разів змінюється. Переможцем стає той, хто жодного разу не переплутав своє місце.

ЗАНЯТТЯ 9

Четвертий зайвий

(Розвиток уваги, пам’яті, логічного мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий кидає м’яч дитині та називає чотири предмети, три з яких належать до одного загального поняття. Дитина має визначити зайвий предмет, тобто, той, що не підходить до решти, назвати його, пояснивши свій вибір, та повернути м’яч ведучому.

Варіанти слів: стіл, стілець, ліжко, чайник; кінь, кішка, собака, щука; ялинка, береза, дуб, полуниця; огірок, морква, цибуля, заєць; записник, газета, зошит, портфель; кавун, помідор, яблуко, м’яч; вовк, лисиця, ведмідь, кішка; фіалка, ромашка, морква, волошка; лялька, машинка, мозаїка, книга; потяг, літак, самокат, пароплав; горобець, орел, оса, ластівка; лижі, ковзани, човен, санчата; стілець, молоток, рубанок, пила; сніг, мороз, спека, лід; вишня, виноград, картопля, слива; автобус, трамвай, літак, тролейбус; річка, ліс, асфальт, поле; пожежник, космонавт, балерина, міліціонер; парта, дошка, учень, їжак; змія, равлик, метелик, черепаха; пензлі, фарби, чайник, полотно; молоко, чай, лимонад, хліб; капелюх, дах, двері, вікно; нога, рука, голова, черевик…

Командир розставляє пости

(Сприяє заспокоєнню та організації.)

Діти крокують один за одним. Попереду йде командир. Коли командир подасть сигнал, дитина, яка йде останньою, має негайно зупинитися та стояти на посту, не рухаючись. Інші при цьому продовжують рух. Так командир розставляє всіх дітей у задуманому ним порядку (лінійка, коло, по кутках тощо), потім призначається інший командир і так далі доти, поки командиром не побуває кожна дитина. (Гру доцільніше проводити з підгрупою дітей.)

Хто ким буде?

(Розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення.)

Діти сідають у коло. Ведучий, звертаючись по черзі до кожної дитини, ставить запитання: «Ким (чим) буде… ».

Варіанти слів: яйце, курча, хлопчик, жолудь, насіння, ікринка, гусінь, борошно, залізо, цеглина, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, вовна, шкіра, теля, дошка(звичайна), пташеня, козеня, ягня…

Під час обговорення відповідей дітей важливо підкреслити можливість кількох варіантів. Наприклад, з яйця може з’явитися пташеня, крокодил, черепаха, змія й навіть яєчня. Виграє той, хто назве більшу кількість варіантів.

ЗАНЯТТЯ 10

Ким був?

(Розвиток уваги, пам’яті, уяви, мислення, мовлення.)

Діти сідають у коло. Ведучий, по черзі звертаючись до кожної дитини, ставить запитання: «Ким (чим) був (була, було) раніше…?».

Варіанти слів: кінь (лошам), курча (яйцем), корова (телям), дуб (жолудем), риба (ікринкою), яблуня (насіниною), жабеня (пуголовком), метелик (гусінню), хліб (борошном), шафа (дошкою), велосипед (залізом), сорочка (тканиною) і так далі.

М’ячик із плутанкою

(Розвиток уяви, мовлення, емоційна розрядка.)

Діти сідають у коло. Ведучий, кидаючи м’яч дитині, називає іменник-істоту. Дитина, кидаючи м’яч ведучому, відповідає дієсловом, але таким, що не підходить до іменника, наприклад:

Ворона… мукає, лікар… кукурікає і так далі.

Варіанти іменників-істот: корова, собака, кішка, дівчинка, ведмідь, коза, шофер, перукар, метелик, льотчик, риба, пташка, хлопчик, муха, змія, черепаха, клоун, жук тощо

Чарівні клякси

(Розвиток уяви, мислення, мовлення.)

До початку гри виготовляється кілька кляксографічних зображень (монохромних або кольорових). Гравці по черзі говорять, на що схожа клякса. Виграє той, хто назве найбільше предметів.

Відгадай запитання

(Розвиток уваги, мислення.)

Діти сідають у коло. Ведучий, кидаючи м’яч дитині, називає іменник; дитина, повертаючи м’яч, — питання до цього іменника (хто? або що?)

завантаження...
WordPress: 22.81MB | MySQL:26 | 0,328sec