ОБДАРОВАНІ ДІТИ

ОБДАРОВАНІ ДІТИ

Корекційно-розвивальні заняття

Завдання:

  • ознайомити з активними стилями спілку­вання, методами передачі й отримання зворот­ного зв’язку;
  • гармонізувати стосунки;
  • навчити аналізувати і створювати казки;
  • розвивати вміння різнобічно осмислювати казки;
  • підтримувати і розвивати творче самовира­ження;
  • розвивати здатність бачити ситуацію з різ­них сторін;
    • відпрацювати різні моделі поведінки в ре­альному житті за допомогою казки.

Учасники: підлітки 11—12 років (8—10 осіб).

Час: кожне заняття — по 45 хв.

 

Заняття 1. ГАЛЕРЕЯ ЧУДЕС

Мета: створення сприятливих умов для робо­ти групи; закріплення активних стилів спілкуван­ня через метод зворотного зв’язку; гармонізація стосунків.

Матеріали: магнітофон, корсажна стрічка, кар­тон, гуаш, мука, клей ПВА, сіль, олія, посуд для створення фарб, пензлики для малювання, вода.

Вправа «Казкова галерея»

Вчитель. Напевно, немає людини, яка б не любила казку. Ті з нас, хто не цікавиться кла­сичними варіантами казкових історій, дивляться бойовики, фільми жахів, читають детективи, любовні романи, фантастику. Але що це, як не сучасні казки?

Люди обмінюються історіями. Для того, щоб їх розповісти й послухати, ми збираємося за свят­ковим столом, дивимося телевізійні шоу.

Я пропоную вам згадати ту казку, яка вам по­добалася в дитинстві. Називаючи по черзі свою казку скажіть, що вам у ній запам’яталося най­більше? (Відповіді учнів.)

У нас вийшла справжня казкова галерея! У ній наша любов і тепло. А зараз сядьте зручно, мож­на заплющити очі. У казкову галерею ввійде ще одна казка.

Гра «Корсажна стрічка»

Усі учасники стають у коло, беруться за руки. У ведучого навскоси через плече висить корсажна стрічка. Кожному учаснику потрібно передати стрічку на плече сусіда. Її можна перекидати через голову, переступати, не роз’єднуючи рук. Можлива допомога сусідів. Вправу виконують, доки кожен з учасників не пройде через стрічку, й вона не повернеться до ведучого з іншого боку кола.

 

Заняття 2. ПЕРШЕ ЗНАЙОМСТВО З КАЗКОВОЮ КРАЇНОЮ

Мета: аналіз створення казок, розвиток умін­ня бачити казку з різних сторін, гармонізація внутрішнього стану.

Матеріали: повітряні кульки для всіх учасни­ків, маркери, фломастери, ручки.

Привітання

Вчитель. Сьогодні наше заняття я хочу почати з того, що кожен учасник спочатку назве своє ім’я, а потім — якогось казкового героя на першу букву свого імені.

Медитація «Подорож»

Лунає спокійна музика.

Вчитель. А тепер заплющте очі. Уявіть, що вирушаєте в подорож…

Ви об’їздили безліч країн, познайомилися з різними людьми. Одного разу ви їхали че­рез поле. Навколо літали метелики, дзижчали бджілки, збираючи мед. Співали птахи — вони раділи, що ви їдете через їхнє поле. Пахло кві­тами й свіжими полуницями. Ось перед нами чарівний замок. Щось підказало вам, що важли­во їхати саме туди. І ви попрямували стежкою до цього палацу. Коли ввійшли до палацу, то були вражені його красою. Усе — зручне і красиве. Здається, що хтось побудував його саме для вас. Ви пішли палацом легкою і впевненою ходою.

Уявіть, що йдете палацом і знаходите те, що хочете… Усе те, що знайшли для себе в цьому прекрасному палаці, залишиться з вами, ви його візьмете з собою, коли будете повертатися. А за­раз глибоко вдихніть… і видихніть.

Візьміть із собою те гарне, що було з вами. І потихеньку розплющуйте очі, повертайтеся до нас.

Гра «Казкові створіння»

Вчитель. Колись давно одну країну заселяли казкові створіння. Але налетів буревій, забрав їх. Тільки глибоко в печері залишились яйця цих створінь. Зараз я дам вам по одному такому яйцю, зігрійте його своїм теплом, і з них з’являться цікаві казкові створіння.

(Учасники беруть повітряні кульки, мовчки притискають їх до себе, щось малюють на них. За 2—3 хв. кожен учасник розповідає про те, хто вилупився з його яйця, як звати це ство­ріння.)

Які чудові створіння з’явилися в нашій казко­вій країні! У кожного свій характер. Але ми ще дуже мало знаємо про них. Де живуть наші ге­рої, що з ними відбувається? Я пропоную вам зараз розділитися на дві підгрупи й розповісти дві історії про тих персонажів, які є в кожній підгрупі, за допомогою кольору яйця.

Створення казки

Кожна підгрупа сідає у маленьке коло й про­тягом 10 хв. створює казку з обов’язковою участю всіх казкових персонажів, які є в підгрупі.

Вчитель. Також ви можете вибрати іграшки та картинки з тваринами. Казкових героїв роз­містіть на спеціально підготовленому столі для створення казки. Потім усі знову повертаються в загальне коло, й представник від кожної групи зачитує складену казку.

Гра «Гуфі»

Перед грою (можливо, ще до початку заняття) ведучий обирає учасника на роль Гуфі (казкова особа), але так, щоб інші учасники групи цього не знали.

Усі стають у коло, і ведучий повідомляє, що серед присутніх є мовчазна казкова істо­та Гуфі. Знайти її можна, лише доторкнувшись і запитавши: «Ти Гуфі?». Якщо відповіді немає, це справді Гуфі. Тоді треба міцно триматися за «мовчуна», бо в такий спосіб той, хто запитував і не почув відповіді, став цією ж істотою.

Учасники, заплющивши очі і випроставши вперед руки, починають повільно ходити кім­натою, торкаючись один одного і запитуючи: «Ти Гуфі?».

Так триває, доки всі не стануть частинкою Гуфі. Лише тоді, коли останній учасник при­єднався до ланцюжка, ведучий дає вказівку роз­плющити очі.

Обговорення заняття

—   Як швидко вам вдалося вигадати спільний сюжет казки?

—   Яку стратегію обрала група?

—   Чи задоволені ви створеною казкою?

 

 

Заняття 3. СТВОРЕННЯ КАЗКОВОЇ КРАЇНИ

Мета: розвиток і підтримка творчого само­вираження, включення в загальну взаємодію, зняття напруження, створення казкової країни.

Матеріали: м’яка іграшка, ватман, вирізки з журналів, кольоровий папір, пластилін, фло­мастери, олівці.

Привітання

Учасники сідають по колу. Ведучий знайомить їх із символічним учасником групи, її талісма­ном — Казкарем (м’яка іграшка). Психолог про­понує учасникам, передаючи Казкаря по колу, називати своє ім’я та висловлювати побажання групі від імені себе  і Казкаря. Після того, як усі привітаються, ведучий пропо­нує поаплодувати і питає: «Що ви відчували, коли чули побажання Казкаря та інших учасників?». Після обговорення ведучий розміщує Казкаря на видноті — він буде гостем сьогоднішнього заняття.

Колаж «Створення казкової країни»

Вчитель. Зараз я пропоную взяти все хороше, що ви здобули під час подорожі, й створити нашу спільну Казкову країну. Усі необхідні матеріали знайдете в себе на столі. Поділіться на чотири підгрупи. Використовуючи вирізки з журналів, кольоровий папір, пластилін, фломастери, олів­ці та інші матеріали, створіть колаж «Казкова країна» (30 хв.).

Яка чудова Казкова країна у нас вийшла! Ко­жен із вас вніс в її створення частинку свого тепла, своєї душі. А зараз давайте назвемо Каз­кову країну. Для цього складіть початкові літери своїх імен і утворіть одне нове ім’я. Це й буде назва вашої казкової країни. (Якщо в слові більше голосних або приголосних, можна запропонувати вибрати інші варіанти своїх імен.)

Ось ми з вами й створили Казкову країну, але в ній ще немає героїв. Та сьогодні наш час за­кінчується, тому про казкових героїв подумаємо на наступному занятті.

Обговорення

—   Що ви відчували протягом створення Каз­кової країни?

—   Чи складно було включитися в спільну ді­яльність? Якщо так, то чому?

—   Чи отримали ви задоволення від своєї ро­боти?

—   Чи хоче хтось щось змінити у своїй роботі?

Гра «Колобок»

Кожен учасник одержує назву героя казки та витягує фантик із певним видом діяльності (наприклад, бігати довкола крісла). Після цього ведучий починає читати казку, а учасники, по­чувши, що про них говорять, виконують певне завдання.

Вчитель. Були собі дід та баба, і дожились до того, що й хліба немає. Дід просить:

—   Бабусю, спекла б ти колобка…

—   Та з чого ж я спечу, коли й борошна немає?

—   Бабусю, піди в хижку, назмітай у засіку борошенця, то й буде на колобок.

Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила яйцями борошно, спекла колобка та й покла­ла на вікні, щоб вистигав. А він лежав, лежав, а тоді з вікна — та на призьбу, а з призьби — та на землю в двір, а з двору — та за ворота, і побіг-покотився дорогою.

Біжить та й біжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик.

—   Колобок, колобок, я тебе з’їм! А він каже:

—   Не їж мене, зайчику-лапанчику, я тобі пі­сеньку заспіваю.

—   Ану, заспівай!

—   Я по засіку метений, Я на яйцях спечений, Я від баби втік,

Я від діда втік, То й від тебе втечу!

І побіг знову. Біжить та й біжить дорогою… Перестріває його вовк.

—   Колобок, колобок, я тебе з’їм!

—   Не їж мене, вовчику-братику, я тобі пі­сеньку заспіваю.

—   Ану, заспівай!

—   Я по засіку метений, Я на яйцях спечений, Я від баби втік,

Я від діда втік, Я від зайця втік, То й від тебе втечу!

І побіг. Знову біжить та й біжить дорогою… Перестріває його ведмідь:

—   Колобок, колобок, я тебе з’їм!

—   Не їж мене, ведмедику-братику, я тобі пі­сеньку заспіваю.

—   Ану, заспівай!

—Я по засіку метений, Я на яйцях спечений, Я від баби втік, Я від діда втік, Я від зайця втік, Я від вовка втік, То й від тебе втечу!

І побіг. Біжить та й біжить дорогою… Зустрі­чає лисичку.

—   Колобок, колобок, я тебе з’їм!

—   Не їж мене, лисичко-сестричко, я тобі пі­сеньку заспіваю.

—   Ану, заспівай!

—   Я по засіку метений, Я на яйцях спечений, Я від баби втік,

Я від діда втік, Я від зайця втік, Від ведмедя втік, То й від тебе втечу!

—   Ну, й гарна ж пісня! — каже лисичка,— Ось тільки я недочуваю трохи.

Заспівай-бо ще раз та сідай до мене на язик, щоб чутніше було. Колобок скочив їй на язик і почав спі­вати:

—   Я по засіку метений, Я на яйцях спечений, Я від баби  втік…

А лисичка його гам — та й з’їла.

Обговорення заняття

—   Що ви пережили під час заняття?

—   Чи виникали труднощі? Якщо так, то які?

—   Що відчуваєте зараз?

 

Заняття 4. ПОДОРОЖ У КРАЇНУ КАЗОК

Мета: розвиток креативності, творчого само­вираження, здатності бачити ситуацію з різних сторін; вироблення різних моделей поведінки в реальному житті.

Матеріали: хустинки, м’ячики, кольоровий папір, пластилін, фломастери, олівці.

Привітання

Члени групи вітають один одного певними жестами.

Гра «Королівський двір» (10 хв.)

Вчитель. На попередніх заняттях ми з вами подорожували, створювали казкову країну, а сьо­годні заселимо її казковими героями.

Ось ми всі потрапили на королівський двір. Потрібно відрекомендуватися: хто ви, чим мо­жете бути корисні? (Учасники представляють­ся.)

Ми познайомилися одне з одним, тепер да­вайте вирішимо, яка проблема зібрала нас усіх?

Кожній групі роздають казкові зачини. Учас­ники повинні вигадати закінчення казок так, щоб воно влаштувало всіх членів їхнього королівства. Зачини казок:

1.  Жив собі в глибокій печері в центрі величез­ної гори Гном, який видобував золото й кош­товне каміння. Якось повертався він із роботи, несучи в мішку запаси коштовностей, і раптом почув.

2. Одного разу Оленці Зла Чаклунка (яку вона вважала доброю) подарувала чарівну каблучку, здатну виконувати будь-яке бажання. Оленка зраділа: адже вона не знала, що каблучка виконує бажання з точністю до навпаки: наприклад, по­бажаєш здоров’я — й одразу занедужаєш…

Гра «Хустинки»

Кожна група одержує по хустинці та по м’ячику. Кожен учасник бере хустинку за кінчик, а м’ячик кидають на середину хустинки і кача­ють ним у різні боки. Необхідно не випустити м’ячика з хустинки протягом 5 хвилин.

Обговорення занять

—   Що найбільше запам’яталося з усіх занять?

—   Чи залишилось у когось щось невисловлене? Ви можете зараз про це сказати.

—   Ваші побажання.

ЗАВАНТАЖИТИ

Для скачування файлів необхідно або Зареєструватись

ОБДАРОВАНІ ДІТИ (24.6 KiB, Завантажень: 2)

завантаження...
WordPress: 22.87MB | MySQL:26 | 0,338sec