Курсова робота на тему: «ІВАНИЧУК. МАЛЬВИ»

Зміст

Вступ    3

Розділ І. Літературна доля “Мальв”: до проблеми створення і видання роману    7

Розділ ІІ. Історико-фольклорна основа роману    13

Розділ ІІІ. Образи головних героїв і засоби їх творення    25

Розділ IV. Поетика “Мальв”    34

Висновки    39

Список використаної літератури    43

Додатки    46

Вступ

Актуальність теми

Роман Іваничук – один із незаперечних лідерів українського роману. Він – один з найвибагливіших стилістів нашої прози. “Він, – за словами М.Слабошпицького, – хрещений батько цілої когорти молодих письменників, чиє літературне життя почалося на сторінках журналу “Жовтень”, де Р.Іваничук мало не три десятиліття очолював відділ прози” [9, 3]*. (Додаток №1).

Прекрасна закономірність полягає в тому, що історичні твори Романа Іваничука такі доречні і потрібні саме нині, в наш бурхливий час, коли над долею всього людського роду нависають фатальні знаки запитань. Іваничукові “Мальви” особливо потрібні у такий складний, багато в чому навіть драматичний період перебудови всіх сфер нашого внутрідержавного життя, на етапі тотальної боротьби за істинно людське в людині, за духовність, за культ правди і справедливості. І все це при тому, що йдеться про історичний роман, про твір, в якому розгортаються події ХVІІ ст., неймовірно далекому від нас, вкритого імлою, з давно погаслими пристрастями і призабутими подробицями.

Чому ж наша свідомість на кожному новому витку її піднесення така жадібна до осмислення подій історії, а не їх декоративної реставрації? Хіба тільки для того, щоб уявити минуле в особах, у палких пристрастях, у реальних людях. Чи веде нас туди, на драматичні перехрестя минулого, щось інше, значно необхідніше для душу й розуму, щось таке, без чого, ми не лише втрачаємо історичну пам’ять, а й найголовнішу нашу здатність відчувати час і осмислювати себе на тлі досвіду свого народу?

Отож, історичний романіст може звертатися до минулого тільки тоді, коли не обмине жодного з цих та багатьох інших запитань, але й тоді остаточну й вичерпну відповідь дасть лише написаний ним твір – буде він холодною реставраторською вправою, кон’юнктурним наскоком на історію, здійснить автор безпечну експедицію у відпрацюванні шахти давнини чи вдихне свою могутню істинно шукацьку пристрасть сучасника саме в ті події й персонажі, чий досвід проектується і на день сущий і на буття кожного з нас.

Роман Іваничук своїми творами утвердив себе саме в цій останній ролі, утвердив наперекір періодам важкої, переважно несправедливої критики, періодам, коли деякі його книжки безпідставно замовчувалися, а самого автора критики не вельми толерантно “підштовхували” на сучасну тематику, де його творчий “коефіцієнт корисної дії” був або ж посереднім, або й нижчим, ніж в історичній романістиці. Р.Іваничуку вистачило мужності і внутрішнього переконання вважати несправедливу критику тимчасовим непорозумінням, про що свідчить “прихід” його “Мальв” до читача.

Актуальність моєї роботи проявляється у тому, що “Мальви” присвячені темі, яка є надзвичайно близькою і проблемною для нас сьогодні – це тема патріотизму і збереження людської гідності.

Історичному романові “Мальви” відведено мало місця, або і зовсім не відведено у дослідженнях літературознавців. Цим також зумовлена актуальність моєї теми. Актуальність визначається і тим, що роман “Мальви” Р.Іваничука рекомендується вивчати на уроках позакласного читання у 9 класі. А тому потреба у дослідженні, вивченні, аналізі цього твору є дуже гострою.

Зв’язок роботи з науковими програмами, темами, планами

Тема наукової роботи пов’язана з проблематикою наукової роботи кафедри української літератури Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету, зосередженої навколо питань переосмислення українського літературного процесу в період брежнєвського застою.

Мета наукової роботи – розкрити історичну зумовленість появи роману “Мальви”, з’ясувати роль і значення твору у справі вирішення національних питань сьогодні.

Реалізація поставленої мети передбачає розв’язання таких конкретних завдань:

  • дослідити історію написання історичного роману Р.Іваничука “Мальви”;
  • проаналізувати роман у контексті творчої спадщини письменника;
  • схарактеризувати образну систему твору;
  • визначити роль роману в духовному житті українського народу.

Наукова новизна мотивується відносною недослідженістю творчості Р.Іваничука. Наукова робота є спробою комплексного розгляду роману “Мальви”.

Предметом дослідження є роман “Мальви” (“Яничари”) Р.Іваничука.

Розділ І. Літературна доля “Мальв”: до проблеми створення і видання роману

Роман Іваничук заглибив свій письменницький талант в історію як пристрасний сучасник, мислитель, який дошукується джерел духовної краси і неопалимої віри нашого народу в його найсвятіші ідеали.

Над першим своїм історичним романом “Мальви” Іваничук працював довго. Він побував в Туреччині, кілька разів приїздив до Криму, де педантично вивчав історичні документи, досконало знав епоху того часу.

А що ж спонукало його до вибору цієї теми?

Сам Роман Іваничук у книзі “Чистий метал людського слова” пише: “1638 року після остаточного розгрому козаків під проводом Гуні та Остряниці вцілілі козацькі полковники покидали шаблі, бунчуки і прапори під ноги гетьману Речі Посполитої Миколі Потоцькому на Масловому Ставу, а писар реєстрового війська Богдан Хмельницький підписав під Боровицею ганебну капітуляцію. Козацькі сім’ї заселювали Слобожанщину, татари безкарно брали ясир з України, і здавалось усім, що навіки вмерло козацтво. Козацькі старшини ополячувались і потурчились невільники в Туреччині й Криму.

Цей історичний матеріал спонукав мене глянути на історію України з боку турецько-татарського світу. Турецька імперія панувала тоді на трьох материках і здавалась непереможною, проте для європейських політиків помітні стали прикмети її занепаду й розкладу” [9, 194].

Причин для цього було багато: неспроможність економічно оволодіти надто великою територією й духовно поневолити безліч народів – асимілювати їх; яничари – колись наймогутніша піхота в Європі й на Близькому Сході – перетворилась у касту, яка стала над народом, і держава узаконювала їх безконтрольні й часто шкідливі для імперії вчинки; мусульманська імперія, яка стала ідеологією Османської імперії. Після Сулеймана Пишного і його дружини Роксолани Хуррем на османський престол, починаючи із Селіма Мита – сина Роксолани, виходять уже слабкіші політичним розумом султани, і нарешті його займає дегенерат Ібрагім.

Подібне діється й у Речі Посполитій. Польська шляхта стала кастою над народом, асимілювати поневолені народи – литовців, білорусів, українців – їм не вдалось, держава економічно і політично розлазиться по швах. У той же час серед васалів діється щось зовсім протилежне. Бахчисарайський престол займає видатний політик і дипломат Іслам-Гіррей ІІІ, а в Чигирині міцніє майбутній вождь Богдан Хмельницький. Настає зміна сил. Натає епоха в житті українського народу, в якій він усвідомлює себе нацією, прозріває. Тому Романа Іваничука менше цікавив історичний фактаж, хоч від нього він не відходив, а більш – психологічний ценз.

Отже, матеріал використаний у “Мальвах” – не вигадка, не домисел, а факти, які відомі в історії.

Та обравши тему, Роман Іваничук не міг придумати заголовка. Тоді він поїхав відпочивати з сім’єю у Коктебель. Блукаючи степом й ярами Криму, вони збирали квіти і рослини для гербарію. Письменник чомусь уперто шукав квітки, дерева чи рослини, які дали б назву його історичному романові, що вже просився на папір.

Аж одного разу він нахилився над голівкою звідкись добре знайомої жовтої квітки, пришпиленої коротеньким стебельцем до потрісканої кримської землі. (Додаток №2). Сам Роман Іваничук описав це так:

“Що це за квітка?” – спитав я в дружини. Вона здивувалась, що я не можу розпізнати цвіту наших мальв. “Але ж вони у нас високі, вищі за соняшники”– “Видно, для них тут грунт не той”, – відказала дружина. (Додаток №3).

ЗАВАНТАЖИТИ

Для скачування файлів необхідно або Зареєструватись

Ivanychuk Malvy (198.2 KiB, Завантажень: 20)

Сторінка: 1 2 3 4 5 6 7
завантаження...
WordPress: 23.17MB | MySQL:26 | 0,511sec