КОСМОГОНІЧНІ МІФИ КИТАЮ

Мета: дати уявлення учням про релігію та культуру Давнього Китаю; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію, висловлювати власну думку, розвивати навички критичного мислення.

 

Обладнання: карта світу, Філіп Нейл. Міфологія. Енциклопедія/ Пер. З англ.. О.І. Зуй. – К.: «Перо», 2006. – 160 с. – С.96

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Люди жили на території Китаю приблизно з 3000 р.до н.е. Сьогодні це найбільш густонаселена країна світу, де мешкає майже 1, 3 млрд. громадян. Більшість з них належить до народу хань, але там живе також близько 50 інших народів, кожен зі своєю культурою та традиціями. З моменту заснування в 1950 р. Китайської Народної Республіки лідером комуністичної партії Мао Цзе Дуном Китай офіційно вважався атеїстичною державою, але такі релігії, як даосизм та буддизм, широко розповсюджені навіть сьогодні.

ІІІ. Актуалізація знань учнів

  1. Дайте коротку характеристику головним річкам Китаю
  2. Що вам відомо про династії Хань і Цінь?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Слово учителя

Упорядкування китайської міфології ускладнило розуміння її розвитку. Можна лише догадуватися, що китайці, як і інші народи, почитали: змій, ластівок, ведмедів, слонів, вважаючи їхніми заступниками окремих пологів і племен. Згодом одна з таких покровительок, придбала в уяві оповідачів міфів вигляд дивовижного змія – дракона, якому було приписане панування над метеорологічними явищами і небесними тілами, водною стихією й особливе заступництво царям. У такий же спосіб шановані китайцями реальні птахи перетворилися у фантастичного птаха Фенхуан, що став символом цариці. Вигляд дракона був доданий також богиням і богам, яким приписали створення світу і створення людства.

Китайці, що жили на рівнинах, залива часто вихідними з берегів великими ріками, почитали рятівні гори. Одна з них, Куньлунь, мислилася розташованої в центрі світу у виді опорного стовпа неба. Вважалося, що на вершині цієї гори знаходилася резиденція верховного бога й імператора Шан-ди. Одночасно існувало представлення про інший вертикальний віс-світовому древі, що стало житлом десяти сонць.


 

Саме небо мислилося вищою істотою, що керує усім, що відбувається на землі. При цьому в міфологічній свідомості відбулася підміна Верховного небесного владики і Неба міфологічними Государями Неба. У їхнє число входив верховний владика центра хуанді і його помічник бог землі Хоу-ту, який покровує храмові сонця і пануючий над сузір’ями і планетами Великої Ведмедиці, Сатурном, Юпітером, Меркурієм, Венерою. Кожному з міфічних владик відповідав визначений матеріальний початок: час року, колір, тварина, частина тіла, зброя. Усе це говорить про формування складної міфологічної системи, що включає різні природні і просторові елементи.

По своєму змісті міфи підрозділяються на кілька груп.


(Повідомлення заздалегідь підготовлених учнів)


Учень 1. Серед космогонічних міфів, що трактують походження природи і людини зі стану первісного хаосу, представлені дві основні концепції: розподіл і перетворення. Відповідно до одній з них, неживі речі і живі істоти виникають у результаті розподілу хаосу на два першоелементе-світле (чоловіче) початки янь і темне (жіноче) початок інь. Друга концепція припускає виникнення всього сущого в результаті трансформації. Так, людина був створений із глини богинею по імені Нюй Ва. За іншою версією того ж міфу, сама Нюй Ва перетворилася в предмети й істот, що наповняють світ.


Учень 2. Образ Нью Ва
( “Жінка”, “Мати Ва”) відновлюється по розрізненим і різночасним даним. У споконвічному своєму виді це богиня Землі, звідси її вигляд напівжінки-напівзмії. Також думають, що Нюй Ва шанувалася як прародителька племен, що мали як тотем змієві.


Учень 3. З функціями богині землі зв’язані зображення Нью Ви разом з іншим змієподібною істотою Фусі на кришках кам’яних трун. Нью Ва також ототожнювалась з богинею родючості, що з’єднує юнаків і дівчин у шлюбі. На початку першого весняного місяця в її честь приносилися жертви, улаштовувалися піснопіння, танці і стрілянина з лука. Існують деякі натяки на те, що Нью Ва вважалася не тільки прародителькою людей, але і матір’ю богів. Так, один древній коментатор пише: “Нью Ва-древня богиня й імператриця з людською головою і зміїним тулубом. В один день вона перетерплювала сімдесят перетворень. Її внутрішності перетворилися в богів”.

Ім’я Фусі витлумачується як “Той, хто улаштував засідку на жертовник тварин”, але під ним розуміється бог, який покровує полюванню і рибальству. Він також вважався божеством сходу, що править під заступництвом стихії і рослинності. Конфуціанські філософи перетворили Фуси в царя, що правив, у період на наше вирахування, з 2852 по 2737 р. до н.е.

V. Підсумок уроку

Заповніть таблицю

Боги

Сили природи та заняття, які вони уособлювали

 

VI. Домашнє завдання


Закінчити складати таблицю.

завантаження...
WordPress: 22.91MB | MySQL:26 | 0,327sec