Художня культура козацької доби

Тема: Художня культура козацької доби

Мета:показати відбиток історичних подій в образотворчому мистецтві;

розглянути різні напрямки архітектури, визначити особливості

українського бароко; розвивати вміння формулювати власні враження

отримані під час спілкування з шедеврами українського мистецтва та

вміння оцінювати значущість української культури; виховувати

духовність, що виникає внаслідок спілкування з мистецькими

творами.

Обладнання : Фрагменти слайд-шоу

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

 Ми під козацьким чубом і в українській свитці

                                           мали свого Піфагора, Орігена Лейбніца

В.Каразін

 

І. Організаційна частина.

Кожного ранку, відкриваючи двері свого будинку, ви стоїте на порозі:по один бік – світ внутрішній:ваш дім, сім’я, дитинство. По інший бік – світ зовнішній, великий і незвичайний, а ім’я йому рідний край. Я рада вітати вас на нашому уроці з художньої культури. А зараз візьмемося за руки, відчуємо позитивну енергію, яка наповнює наше тіло. Посміхнемося сусіду зліва, посміхнемося сусіду з права. Готові до нових досягнень.

ІІ.Основна частина

1.Лекція

На початку ХYІІ століття в Україну приходить новий архітектурний стиль – бароко. Термін «бароко»має кілька значень:чудернацький, примхливий, дивний, вибагливий, довільний. Однією з барокових споруд був костьол Петра і Павла збудований у Львові.

Українське козацьке бароко надало архітектурним спорудам життєвості, динаміки, експресивності, єдності , виявленої в чіткій структурі будівель. Колони, пілястри, карнизи мають виразні декоративні ознаки, часто подвоєні, потроєні багатопрофільні, накладені одне на одного. Архітектурні форми набувають руху, пластичності, вирізняються пишністю і багатством, підсилюється гра світла і тіні.

В оформлені інтер’єру характерним є також контраст освітлених і затінених частин. Перехід статичних просторів до їх розкриття в глибину або у висоту, що виявляється з великою енергією і пластичною виразністю. Однак українське бароко є творчістю народною.

Українське(козацьке) бароко реалізувало естетичні ідеали архітектурної естетики – і західноєвропейської, й української. Українське бароко –це пісня нашої національної архітектури і здобуток світової культури.

У живопису продовжують розвиватися різні жанри, зокрема мистецтво гравюри. Характерно, що багато творів було присвячено світським сюжетам. Коли в 1622 р. помер від ран П.Сагайдачний, його з гетьманськими і рицарськими почестями поховали в Києво-Братському монастирі. Ректор Братської школи Касіян Сакович написав жалібний вірш на похорон П.К. Сагайдачного, а також була створена корогва з похоронною гравюрою.

Український живопис першої половини ХYІІ ст.. досяг високого розвитку. Так, Павло Алеппський, який залишив чудовий щоденник про тогочасну Україну, був вражений майстерністю козацьких живописців.

Ось як він пише про ікону Богородиці з церкви м. Василькова: «Велика, чудова, вражає здивованістю розум, подібної ми ніколи не бачили раніше і після. Богоматір так прекрасно написана. Що ніби промовляє; риза її начебто червоно-темний оксамит, ми ніколи не бачили подібних робіт… Козацькі живописці перейняли майстерність краси живопису обличчя і кольору одягу у франкських і ляських живописців-художників і тепер пишуть православні образи, будучи навченими і майстерними. Вони володіють великою вправністю в зображенні людських облич з досконалою подібністю».

Художні ознаки. Які підкреслює у своїх спогадах Павло Алеппський, є бароковими, тобто стиль утвердився в українському живопису вже в першій половині ХYІІ ст.. спочатку він проявився у мистецтві поділля, Київщини, Полтавщини, Чернігівщини, потім – на Заході України. Це підтверджують ранні гравюри, книжкові мініатюри, декоративні види мистецтва. Вплив Ренесенсу в Західній Україні утримувався довше. Однак якщо ренесансні ознаки стверджували усвідомлення необхідності гармонії між духом і матерією, то барокові – виражали експресію, динаміку, невпевненість і неспокій. Це відповідало світобаченню нової епохи. Надзвичайно поширюється написання ікон Богородиці, Покрови, архістратига Михаїла та Юрія Змієборця.

У цей час Україні доводилось протистояти і Туреччині, і Польсько-литовському королівству , і Московському царству, що позначилось на захисній тематиці мистецтва, зокрема живопису. На іконах змальовували історичних осіб, гетьманів, ієрархів церкви, козацьких полковників, ікона ж Покрови стала захисницею козацтва і всієї України. Богородицю зображували ніби вона стоїть на хмарці або серед людей у церкві і вкриває присутніх офірою.

Ікони Богородиці, написані у бароковому стилі, вражають своєю хроматичною гамою, соковитою насиченістю кольорів. Символікою. Серед символів цього періоду були поширені такі: виноград – це дерево життя, пелікан – образ жертовності батьківства і материнства заради дітей, чаша – символ дару, ягоди – родючості.

У декорі храмів виробляється єдина стильова система. Що поєднувала архітектуру. Дерев’яне різьблення іконостасів та іконописне малярство. У різьбленні широко використовуються символічні елементи рослинності. Зокрема вічнозеленого листя лавра. Барокові іконостаси вражали своєю пишністю, вибагливістю. Грою світла і тіні, позолотою. Це викликало глибокі емоції. Радість, відчуття прилучення до бога. Такими є іконостаси цього періоду київських церков, Троїцького храму в Густині, Преображенської церкви в Путивлі, Святого Миколи в Охтирці, Преображенської в Сорочинцях та ін..

 2. Відповіді на питання та обговорення

– Мистецтво якого періоду в історії нашої країни ми сьогодні вивчаємо?

– Що ви знаєте про історію виникнення козацтва та Запорозької Січі?

– Які на вашу думку, шедеври українського мистецтва чи історико-культурні пам’ятники України можна презентувати вашим ровесникам з-за кордону і чому?

 3. Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал підручника.

 4. Робота в групах

(Учні об’єднуються в дві групи:теоретики, мистецтвознавці)

Теоретики –роблять повідомлення про історію виникнення бароко, іконописного мистецтва, портретного живопису та мистецтва гравюри.

Мистецтвознавці –роблять повідомлення про історію створення пам’ятників культури.

ІІІ. Практична частина.

 1.Робота в групах

Ви художники. Отримали завдання намалювати картину від замовника, що закоханий в жанр «народної картини»

Групи створюють свої полотна і презентують.

2. Робота з епіграфом

ІY. Заключна частина

Питання до учнів.

Які нові знання ви отримали сьогодні?Що цікавого ви дізналися?

Які види мистецтва за часів козацької доби були поширені?

Y. Домашнє завдання.

Бути готовим розповідати про культуру козацької доби

Розробити кросворд на 10-15 слів за темою

ЗАВАНТАЖИТИ

Для скачування файлів необхідно або Зареєструватись

04 Художня культура козацької доби (16.6 KiB, Завантажень: 43)

завантаження...
WordPress: 22.93MB | MySQL:26 | 0,492sec