Фламандський і голландський живопис. Великі голландці

Тема. Фламандський і голландський живопис. Великі голландці.

Мета: привчати учнів до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити порівнювати твори живопису; розвивати креативність учнів, ерудицію; викликати потребу спілкуватись із творами мистецтва; формувати в учнів світоглядні орієнтації та компетенції у сфері художньої культури.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація.

Методи навчання: інтерактивний, пояснювально-ілюстративний, пошуковий.

 

Хід уроку

I. Організаційна частина

Оголошення теми та завдань уроку. Перевірка готовності до уроку.

II. Актуалізація набутих знань

Вправа «Мікрофон»

XVII століття — це час виникнення й оформлення нового стилю в мистецтві Нідерландів — стилю бароко. Згадаймо особливості цього стилю.

  • • Термін «бароко» означає…
  • • Художні особливості стилю в живописі…
  • • Парадний портрет — улюблений жанр барокових художників, тому що…
  • • Духовний світ людини…

 

III. Аналіз художнього твору

Слово вчителя

У XVII ст. нідерландське мистецтво поділилося на дві школи — фламандську та голландську, що було пов’язано з поділом самих Нідерландів у результаті революції на дві частини – Голландію та Фландрію (сучасна Бельгія).

Сьогодні ми познайомимося з особливим типом художньої особистості, подарованим європейською культурою XVII століття. Він представлений великими іменами в живописі — це фламандський художник Пауль Рубенс і голландський художник Рембрандт Гарменс ван Рейн.

Спочатку познайомимося з самими творцями, точніше, з їхніми автопортретами. Художник, як і всі люди, живе подіями свого часу, страждає від зради друзів, закохується, ревнує, обурюється, побачивши несправедливість, радіє народженню дитини і сам, як дитина, радіє випадковій похвалі. У юності мріє про славу, а потім думає, як прогодувати родину. Це все відображається в його творчості.

Рубенс. Автопортрет з Ізабеллою Брандт

 

Рембрандт. Автопортрет із Саскією на колінах

 

План аналізу

1. Що ви бачите на картині?

  1. Особливості композиції.
  2. Засоби виразності.
  3. Яким ви уявляєте собі художника за його автопортретом?

Слово вчителя

Рубенс чудово передав атмосферу родинного життя, зобразивши себе і дружину в тіні квітучої жимолості, у святкових костюмах, молодими та щасливими. Модний костюм підкреслює його аристократичність і тонкий смак.

Почуття відвертої радості від життя, натхнення передані простодушним виразом сяючого обличчя Рембрандта, що немовби досягнув усіх земних благ.

У художників, творчість яких ми сьогодні розглядаємо, різний стиль мислення і спосіб художнього спілкування з публікою: Рембрандт звертається до душі окремої людини, прагне до вільного й довірливого спілкування з нею, а Рубенс мислить широко, масштабно, з підйомом, ефектно і начебто звертається до багатьох людей відразу.

 

IV. Виклад нової теми

Слово вчителя

Доля Рубенса — це свого роду подарунок Фортуни, доля переможця. Рубенс із ранніх років мав успіх у дипломатичній сфері, багато подорожував; він завжди мав визнання і любов багатьох людей; його життя було сповнене подіями і пригодами, і помер він у багатстві й пошані.

Життя Рембрандта — це іспит на мужність. Рембрандт багато страждав і помер невідомим, і дотепер далеко не кожен здатен піднятися до тих духовних висот, що втілені в мистецтві великого голландця.

Як відмінності між особистостями Рубенса і Рембрандта позначилися на їхній творчості?

Учитель пропонує учням заповнити таблицю під час пояснення.

Художники Рубенс (1577-1640) Рембрандт (1606-1669)
Приклади творів

 

 

 

 

Ідея творів

 

Аналіз художніх творів

Важливе місце у творчості митців XVII ст. належить історичному жанру. До цього жанру ми відносимо також картини на біблійну та міфологічну тематику.

Міні-екскурс учня

Майстер отримав своє перше велике замовлення від Антверпенського собору на виконання вівтарних образів. Картина виконана відповідно до вимог церкви, яка забороняла зображати масові народні сцени, показувати вбиту горем матір Ісуса, але Рубенс поряд із зовнішньою стриманістю досягає великого драматизму. Рух мертвого тіла Христа спрямований по діагоналі вниз, де близькі готуються покласти тіло, щоб поховати його. Воно освітлене широким потоком світла, а персонажі виділені різними кольоровими плямами теплих і холодних тонів. Сила колірних протиставлень тісно пов’язана з інтенсивністю освітленості і створює трагічний настрій. Це типові ознаки стилю бароко. Але можна побачити й характерні особливості індивідуального стилю митця: величезна життєва енергія, відсутність містики й екзальтації, оспівування фізичної сили та краси, пристрасті, навіть чуттєвої нестримності.

Слово вчителя

Антична міфологія завжди надихала Рубенса, у ній він знаходив радість життя, єднання людини і природи, яскраві мужні образи. Художник передає своє захоплення красою людини, яка вміє у світі стихійних почуттів зберегти свою глибоку чистоту та святкове світосприйняття.

Міні-екскурс учня

В античних міфах Рубенс вибирав такі сюжети, в яких можна було б утілити динамічні композиції, «проспівати гімн» життю. Прикладом може бути знаменита робота «Персей і Андромеда», де Андромеда — білява пишна фламандка (художник звеличує національний тип краси), Персей — могутній воїн, що визволив дівчину з полону дракона, його крилатий кінь Пегас, амури, що славлять героя,— усе сповнене поезії та відчуття тріумфу. Для Рубенса цей сюжет — привід оспівувати земне почуття і створити гімн молодості та красі.

Під пензлем Рубенса поетизується чуттєва стихія, образи класичної старовини набувають земних форм. Його картини сповнені бурхливого руху, динаміки, мінливості. Це світ, у якому немає спокою.

Слово вчителя

Значну частину творчості Рембрандта становлять картини на міфологічні та біблійні теми. Чим вони зацікавили художника?

Міні-екскурс учня

Рембрандт часто звертався до біблійних тем. У Біблії є оповідь про те, як Бог випробовує покору старого Авраама. Він вимагає, щоб той приніс у жертву свого сина Ісака. Коли Бог переконався в Авраамовій покорі, він послав ангела зупинити його руку з ножем. Рембрандт проникливо простежує душевний стан батька. Визволення раптове, тому ані радість, ані подяка ще не торкнулися душі Авраама. Він піднімає до ангела-вісника застигле, сіро-бліде обличчя стомленої під страждань людини. У його очах ми прочитуємо скоріше докір за зайві страждання, ніж полегшення чи радісний подив. Фігура Ісака, оголена і безпомічна, виражає трагічне безсилля жертви. Динамічна діагональна композиція, веде погляд у глибину картини від напружених обрисів тіла хлопчика на першому плані через широкий жест Авраама до ангела у хмарах. У цій роботі яскраво виявляється характерна особливість манери Рембрандта — проникнення в душевний стан героя, відтворення його внутрішнього складного психологічного переживання.

 

Слово вчителя

Монументальне полотно «Повернення блудного сина» — один із шедеврів Рембрандта — було створене в останній рік життя. В основі сюжету картини — євангельська притча про блудного сина.

Міні-екскурс учня

Зустріч батька й сина відбувається на стику двох просторів, удалині вгадується ґанок і за ним — затишний інтер’єр батьківського будинку; перед картиною передбачається безмежний простір доріг, які пройшов син,— це чужий, ворожий світ. Головний герой відвернувся від глядача — це дуже нетипово для класичного живопису. Син у знемозі опустився на коліна. З його ноги впав грубий черевик — доказ того, який довгий шлях він пройшов, яких принижень зазнав, перш ніж просити пробачення. Обличчя сина ми не бачимо, але вслід за ним заходимо в картину, співчуваємо.

Батько здається сліпим, хоча у притчі про. це не сказано. Сліпота батька здавалася художникові вірогідною, адже вона здатна показати хвилювання розчуленого старця. Із винятковою точністю та силою художник змалював жест, у якому злились і любов до сина, і довгі роки чекання, і втрачена надія на зустріч, і почуття глибокого потрясіння через його повернення. Сліпота — це душевний стан батька. Він нічого не бачить, окрім того, на кого чекав усе життя. Безмежна радість і любов охопили його. Він не має сил, щоб обійняти сина, лише кладе йому руки на плечі, пробачає, благословляє і захищає.

У композиції присутні глибокі золотаво-коричневі тони, червоний плащ батька додає його фігурі драматизму та величі. Глибока людяність і заклик до співчуття, великодушності роблять «Блудного сина» вершиною «трагічного гуманізму» Рембрандта.

Біблійні сюжети давали Рембрандту багатий простір для розмірковувань про духовне життя людини, про взаємини між людьми. Особливості манери художника — багатство колористики, світлотіньове моделювання — це все єдиний живописний потік, що сприймається як вияв єдиного почуття.

 

V. Закріплення матеріалу

Слово вчителя

Як бачимо, майстри працювали в рамках одного художнього стилю, але кожен із них утілював своє бачення світу.

Стиль Рубенса соковитий і барвистий, він любить накопичення фігур на полотні, гігантські масштаби та яскраві ефекти. Його живопису властиве особливе багатство колориту, пристрасть до золота. Рубенсова думка спрямована до зовнішнього світу, контрасти і пишнота якого захоплюють художника, тішать око, і цю втіху поділяє глядач.

Палітра Рембрандта більш стримана: мерехтливе золото мантій, перехід від темно-вишневих до яскравих відтінків червоного жару, які немов зібрали в себе промені світла, а потім до тьмяніших тонів жовтогарячого. Тематика та емоційний лад колориту картин Рембрандта підпорядковані розкриттю внутрішнього світу людини. Відобразити життя земної людини з її земними переживаннями — головна мета його творчості.

І хоча майстри різні у своєму світобаченні, деякі спільні риси в них можна знайти. Це — одвічні людські цінності, прагнення краси, досконалості, гармонії.

 

 

 

 

 

 

Порівняйте портрети Рубенса і Рембрандта.

Рембрандт. Флора                            Рубенс. Камеристка

 

VI. Підсумок уроку.

Узагальнення теми. Оцінювання

VII. Домашнє завдання

Познайомтесь із автопортретами Рембрандта. Як змінювалися зовнішність художника та його внутрішній стан залежно від віку та набутого досвіду? Оформіть, свої враження у вигляді невеликого твору-есе.

ЗАВАНТАЖИТИ

Для скачування файлів необхідно або Зареєструватись

05 Великі голландці (696.8 KiB, Завантажень: 17)

завантаження...
WordPress: 22.9MB | MySQL:26 | 0,337sec