Діалог музики і живопису

УРОК 31

Тема: Діалог музики і живопису

Мета:

  • ознайомити учнів із найхарактернішими особливостями імпресіонізму в образотворчому і музичному мистецтві ,із творчістю композитора Клода Дебюссі;
  • розвивати естетичні вподобання учнів; через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема,образотворчого;
  • виховувати естетичний смак.

Музичний матеріал: К.Дебюссі. Симфонічна сюїта «Море»; Валерій Кікта. Концертна симфонія для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської», 1частина «Орнамент»; М.Чюрьльоніс ,соната

Обладнання: музичний інструмент, магнітофон, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ:

Учні заходять до класу під музичний супровід.

1.Організаційний момент.

2.Мотивація навчальної діяльності.

3.Повідомлення теми і мети уроку. (Тема уроку написана на дошці)

Малюнок №1

Співдружність музики, поетичного слова, танцювальних рухів, театралізованої дії виникла здавна у народних обрядах. У професійному мистецтві музика стала невід’ємним компонентом мистецької взаємодії.

Не дивно, що є багато спільного між музикою і образотворчим мистецтвом, хоча їхні мови дуже відрізняються(в першу чергу способом сприймання). Музика належить до часових мистецтв. Людина сприймає музику слухом. Якщо ж говорити про живопис, графіку, скульптуру, архітектуру-це просторові мистецтва, і ми сприймаємо їх зором.

4.Актуалізація опорних знань.

Взаємодія вищезгаданих видів мистецтв досить складна

і розвивається у різних напрямках.

Діти, роздивіться уважно дану ілюстрацію. Скажіть, будь-ласка, що мав на увазі художник, коли говорив слова: «Мої думи-фарби, мої фарби наспіви…»?

Чи можна віднести цю думку автора слів тільки до образотворчого мистецтва, чи й до інших видів мистецтв? До яких саме?

Чи сподобалась вам дана картина? Який інструмент в руках дівчини? Який характер музики на ваш погляд має мелодія, що лунає?

5.Вивчення нового матеріалу.

Малюнок № 2

Музика та живопис-це ті жанри мистецтва, за допомогою яких людина може передавати свої відчуття і враження.

Художників і музикантів, які розкривають тільки своє безпосереднє сприйняття миттєвого враження, називають імпресіоністами, а їх мистецтво-імпресіонізмом. Для того, щоб зрозуміти зміст картини імпресіоніста, важливо збагнути не тільки те, що зобразив художник, але й те, як він це зробив.

«Виставкою імпресіоністів» уперше критично назвав твори кількох молодих французьких художників журналіст Луї Леруа у 1874 р. Ця виставка відбулася в Парижі в художньому салоні.

Картини художників цієї виставки були своєрідними і несхожими на будь-які живописні стилі та манери, що були відомі на той час. Невловимий перехід від світла до тіні. На полотнах вищезгаданих художників помітні мазки їхніх пензлів.

Відвідувачі виставок художників-імпресіоністів помічали, що на картинах порушувалися всі відомі правила живопису. Словом «імпресіонізм» надалі продовжували називати новий стиль у мистецтві. Під цією назвою сформувався самостійний напрям живопису, що відрізнявся від поширених на той час стилів зверненням до реальних картин життя з тим, що передати особисте враження автора. Трохи пізніше імпресіонізм поширився на літературу, театр, скульптуру, кіно та музику.

Серед перших імпресіоністів-композиторів називають французьких митців Моріса Равеля та Клода Дебюссі. У музиці імпресіонізм виявляється у пошуках нових мелодичних, тембрових та гармонічних поєднань.

Клод Дебюссі – французький композитор, який жив на межі 19-20 ст. Як і більшість великих композиторів, він з дитинства захоплювався музикою. Перші найяскравіші музичні враження залишилися в нього після відвідування оперного театру в Парижі.

Деякий час Клод Дебюссі подорожував Росією та Італією як виконавець-піаніст. Народна та професійна музика цих країн викликала глибокий інтерес у композитора.

Твори Клода Дебюссі вирізняються яскравими життєвими образами,у яких простежуються переважно пейзажні та ліричні мотиви. Більшість його творів є програмовими. Оригінальні гармонічні та темброві зіставлення, різкі динамічні контрасти, підкреслена увага до ритмічного малюнку та інші новаторські елементи ще на початку творчості спричинили нерозуміння слухачів та звинувачення в перебільшеній увазі до музичного колориту, порушенні класичних правил ,у композиції. Його музику називали дивною та незрозумілою. Творчий стиль Клода Дебюссі часто називали імпресіоністичним.

Сьогодні ми з вами прослухаємо симфонічну сюїту «Море», її другу частину, що має назву «Гра хвиль».

Робота в зошитах

Сюїта-інструментальний твір, що складається із кількох контрастних частин(частіше танцювального типу), об’єднаних спільним задумом .

У перекладі сюїта –це послідовність.

Сюїта Клода Дебюссі «Море»- це найбільший симфонічний програмовий твір композитора, який ще називають симфонічними ескізами.

Ескіз-це замальовка, прообраз майбутньої картини, хоча може бути й завершеним твором мистецтва.

Послухайте уважно твір і дайте відповідь на запитання:

-Що спільного та відмінного в картині та музиці?

-Які картини виникають у вашій уяві під час слухання музики?

-За допомогою яких музичних інструментів композитор передає гру хвиль?

-Які музичні засоби виразності використав композитор у сюїті для того, щоб передати стан моря?

Ілюстрації №3

Композитор Валерій Кікта під враженням краси й величі собору Святої Софії в Києві написав концертну симфонію для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської».Головний храм Давньої Русі є неперевершеним зразком синтезу архітектури, монументального і декоративного живопису. Напевне, це і зумовило вибір композитором жанру(«Фрески») і назви першої частини («Орнамент») музичного твору.

Уважно послухаємо першу частину симфонії, що має назву «Орнамент».

-Який характер носить музика у цій частині?

-Який інструмент виконує ведучу мелодію у частині?

-Як музика втілює монументальність фрескового живопису, декоративність орнаменту?

-Чи зможете ви пояснити, звучання якого інструменту Давньої Русі наслідує арфа?

6.Підсумок уроку.

-Що нового ви дізналися про різні форми взаємодіє мистецтв?

-Чим схвилювала вас симфонічна сюїта Клода Дебюссі «Море»?

-Яке враження на вас справила музика Валерія Кікти під час слухання першої частини симфонії «Фрески Софії Київської»?

Домашнє завдання

Підібрати ілюстрації картин відомих художників, які б змальовували образи природи, котрі водночас могли б відображали музичні картини.

ЗАВАНТАЖИТИ

Для скачування файлів необхідно або Зареєструватись

Ілюстрації до уроку 31 (383.0 KiB, Завантажень: 1)

завантаження...
WordPress: 22.92MB | MySQL:26 | 0,330sec